Kjell Hansen Elektro AS
Leirvikflaten 5
5179 Godvik
Man-Fre: 07:30 - 15:30
55154030
Send oss en forespørsel

Elbil lader Bergen

Veggmontert elbil lader

Vi leverer og monterer i hovedsak Salto sine ladere til elbil i Bergen, på Sotra og på Askøy. De fleste elbiler er i dag satt opp med Type2 kontakt. Dette er den mest fleksible løsningen men krever en egen kabel som passer til din bil. Ladestasjoner med fast kabel er mer praktiske og lader bilen din på en raskere og sikrere måte. Den strømstyrken du ønsker på din fastmonterte lader oppgir du ved bestilling men kan også etterjusteres av våre installatører. Alle våre ladere er designet for plassering innendørs eller ute under tak og er spesialtilpasset for å tåle nordisk klima.

 

Bilde Av Salto Elbil Ladere

 

Husk at fastmonterte ladestasjoner er installasjons pliktig og skal kun monteres av autorisert elektriker.

 

Her finner du en oversikt over hvilke biler som benytter Type2 uttak:

 

Renault Zoe, Renault Twizy, Smart Fortwo, Tesla Roadster, Volvo V60 Plugin Hybrid, VW E-up, VW E-Golf, Hyundai Ioniq, Audi A3 e-tron, BMW I3, BMW I8, Mercedes Benz Sls, Mercedes Benz, B-Class Electric Drive, Porche Spyder, Renault Kangoo.

Type2 kan levere effekter opp til 43 kW og har lås både på uttaks siden og i bilen. Når kabelen er koblet er det ikke mulig å sette bilen i bevegelse.

 

Og her finner du en oversikt over biler som trenger Type1 uttak:

 

Nissan LEAF (2011), Nissan NV 200, Opel Ampera, Peugeot I-on, Pegueot Partner, Toyota Prius Plug-in, Mitsubishi Outlander PHEV, Mittsubishi I-miev, Citroen Berlingo, Citroen Zero, ord Focus Electric, Kia Soul.

Type1 støtter opptil 19 kW men i praksis maks 7,4 kW. Nyere biler låser kontakten og det er ikke mulig å sette bilen i bevegelse så lenge ladekontakten er koblet til. Type1 kan benytte Type2 uttak ved hjelp av en overgang.

 

Gå til vår elbil lader leverandør for mer detaljert info om nettopp din bil og hvilke ladere som passer: Elbil ladere

 

Hjemmelader elbil Bergen

Normalt kan en elbil lades med en vanlig 16 ampere kurs, med en dedikert sikring i sikringsskapet og en mulighet til å henge opp ladekabelen.
Du må selvsagt regne med at det tar noen timer å lade, men med litt planlegging er ikke det noe problem. De fleste lader om natten, slik at batteriet er fullt hver morgen. Stort sett er daglig kjørelengde kort i forhold til bilens rekkevidde med fullt batteri. Har du lang vei til jobb, bør du kanskje sjekke om det er mulig å etterfylle i løpet av arbeidsdagen.

Elbil lader type 2

Ved siden av de ordinære kablene er det nemlig blitt utviklet kraftigere kontakter for mer effektiv lading av elbilene. Dagens standardkontakt for dette kalles en Type 2-kontakt, og hvis ikke bilen leveres med en slik i utgangspunktet finnes den som ekstrautstyr. Type 2-kontakten omtales ofte som ”den nye elbilkontakten” ettersom planen er at denne skal ta over for lading med ordinære kabler.

Fordelen med Type 2-kontakten er at den er mer avansert, mer robust og kan håndtere langt høyere effekt enn 2,3kW. Avhengig av bilen din kan man oppnå en effekt på opptil 22kW (forutsetter 400V/32A-kurs), og dermed lade vesentlig raskere. Derfor er det en god og anbefalt investering for alle å montere en stasjon for hjemmelading i garasjen eller ved fast parkeringsplass. Elektriker Bergen

Ladekabel elbil

På ladepunkter hvor vi må bruke nøkkel vil kabelen være sikret når luken låses. Den eneste måten å ta med seg kabelen da er å låse opp luka, eller klippe av ledningen. Alle som kjører El-bil vil med andre ord kunne låse opp og ta med seg denne kabelen, men jeg velger å tro at brukerne av elbil i dag er såpass seriøse at dette ikke forekommer.

I tillegg fant jeg at du kan hindre at noen veldig enkelt napper med seg kabelen ved å bruke en hengelås som vist på bildet. I dette tilfellet er det riktignok “smør på flesk” siden både støpselet og pistolen er sikret, og et eventuelt kjapt tyveri av kabelen vil her kreve at du klipper den på begge sider av kontrollboksen. Ved lading tilkoblet vanlige stikkontakter vil hengelåsen fungere som eneste sikring mot tyveri.

Hjemmeladestasjon elbil

Kontakt elektroinstallatør i Bergen for å få foretatt en sjekk av det elektriske anlegget.
Installer egen hjemme-ladestasjon. Benytt tre-fase om mulig. Be installatør vurdere behovet for å melde inn ladestasjonen til nettselskapet.
Lad gjerne på natten. Pass på at elbillader og komfyr ikke trekker strøm fra samme faser. Kontakt elektroinstallatør dersom du er i tvil.
Lading fra vanlige stikkontakter bør av sikkerhetshensyn foregå på egen kurs og ikke overstige 10 A.

Lading av Elbil i Fellesgarasje

Borettslag og sameie i Bergen spør oss ofte om felles lader til elbil. Eller lovendring 1. januar 2018 skal det nå legges til rette for lading av elbiler og hybridbiler i sameie. Tilsvarende regler skal også gjelde borettslag. Det fryktes for brannfare i forbindelse med elbil-ladere i borettslag men der finnes ingen saklig begrunnelse etter ny endring av loven. Det er forbudt å lade elbiler i fellesgarasjer tilkobler vanlig stikkontakt.

Dessuten er ikke bare en dedikert lader i borettslag brannsikker, elbil-ladere vil også kunne håndtere langt høyere ladestrøm og dermed kunne lade elbiler mye hurtigere. Videre er en dedikert ladestasjon i borettslag dekket av forsikring om der mot formodning skulle oppstå skader.